1

İnterrail ile Avrupa

İnterrail Rota Barcelona’dan sonra 3 kişi artı 1 futbol topu

Roma’dan Venedik dedim kaldım. Bilgisayar bozuldu, uzun bir süre tamir edemeyince ve tamir ettikten sonra da ben yazamayınca yol oldu 40 gün ve toplamda 6600km tren yolu, tahmini günlük ortalama 20.000 adımdan 100km  (tamamen  atıyorum) yürüyüş yolu. Roma – Venedik – Nice – Barcelona – Cherbourg – Paris – Colmar – Bratislava – Budapeşte – Belgrad – Sofya (her şehir için ayrı bir yazı ve link gelecek biliyorum inanıyorum! ) ve yaklaşık 5. hafta sonunda İstanbul’a geri gelindi. Şimdi ben neresinden toparlayıp yazacağımı bilmiyorum! Bilgisayar bozulmasaydı da günbegün yazmak mümkün değildi. O kadar hızlı işleyen bir süreç ki interrail; tren istasyonuna varır varmaz bir sonraki trenin bilet rezervasyonu ile başlayıp, kalacağın şehrin iki gün içinde neresinde ne yapılır kısmını çalışmak, dolanmak, akşam yorgun argın gelip duş aldıktan sonra bir sonraki durağın kalacak yer rezervasyonlarına bakmak gibi ulvi görevlerin arasında günlük tutmak pek zahmet veren bir konu olarak kalıyor. Daha önce de belirttiğim gibi bu yazılar şehir gezme rehberi olmayacak ziyadesiyle var internet üzerinde lakin ben bu interrail denen konu ile ilgili bir iki kelam etmek istemekteyim sonra yediğimiz içtiğimiz bize kalsın (bazen de tavsiye edilsin tabii) gördüklerimizden ve de en önemlisi öğrendiklerimizden bahsetmek yerinde olacak. 

Soruları cevaplayarak başlayabilirim zira nereden başlayacağım konusunda karamsarım 🙂

jardin albert 1er – Nice’de bir park ve güneşin keyfi

Karavana ne oldu ? Neden Interrail? neden tren yolu ?
Karavanla yola çıkışımızı ve neden geri dondüğümüzü anlatan bir yazı yazmış hemen akabinde bu yola çıktığımız için devamını getirememiştim. Buradan bakabilirsin vefekat neden tren yolu bu sefer? Öncelikle mevsim şartlarından dolayı BEN karavanla yola çıkmayı göze alamadım bu bir ikincisi zaten uzun bir yol yapmıştık aynı yolu bir kere daha geçmek istemedim. Bunun için farklı bir yol olan ve uzun zamandır hayalim olan tren yolunu kullanmak fikrini oylamaya açtım: kabul edildi. Yılbaşı üzeri en uygun uçak biletini Roma için bulunca rota Roma’dan başladı yani yine hiçbir plan yoktu ortada. İlk konuşmalar Fransa üzerinden gitti hatta vizeyi de Fransa’dan aldık lakin 27 Aralık günü Roma’ya uçarak tam 5 hafta önce yola koyulduk.

Roma Termini Tren İstasyonu
Roma Termini Tren İstasyonu

Interrail biletlerini nereden ve nasıl aldık?
Interrail nedir nasıl yapılır diye bir sürü sayfa var ancak benim kafamı çok karıştıran bir mevzuydu ve anlamamakta ısrarcıydım. Türkiye’de TCDD üzerinden biletler alınabileceği gibi bir de Genç Tur var bilet alınabilecek. Biz biletleri Türkiye’den almadan gittik. Roma’da uçaktan inip de Termini tren istasyonuna geldiğimizde bilet satış gişesine gittik ve dedik ki : 
“Biz bir kaç ülke içinde kullanılacak bilet istiyoruz” onlar da seçenekleri sundular. Yani tüm tren istasyonlarından Interrail bileti satın alınabiliyor illa ki Turkiye’den almak zorunda değilsin. Bileti 27 Aralık günü alıp 4 Ocak’ta başlattık. 1 ay içinde 10 gün kullanımlı bir bilet aldık. 3 Şubatta sona erecek olan bu pass bileti 30 gün içinde 10 gün kullanabiliyorsun. Aynı gün içinde istediğin kadar trene binebiliyorsun. 
Birden fazla ülke gezeceksen GLOBAL PASS diye bir bilet var. Bir ay içinde 7 gün 10 gün 15 gün kullanım seçeneği sunuyor. Erin için ücretsiz yani bir büyük yanında bir çocuk ücretsiz iki kişi için de 618 Euro gibi bir ödeme yaptık. Şimdi fazla gibi gelse de kulağa Avrupa’da tren bileti almaya kalktığında çok şükür bu pass var elimde diyor insan vefekat biz sandık ki bu bilet olunca hiç bir trene ödeme yapmayacağız saati gelince hop atlayıp gideceğiz lakin kazın ayağı öyle değil. Gittiğin ülkeye göre de kaz ayak değiştiriyor. Regional denilen bölgesel trenler var bu trenlere rezervasyon yaptırmaya gerek yok boş bulduğun yere oturuyorsun o yüzden pass biletinin üzerine yolculuk yapacağın günün tarihini yazdığında bir ödeme yapmıyorsun ancak bir de rezervasyon zorunlu biletler var onlara çocuk da dahil olmak üzere rezervasyon ücreti yapıyorsun ve sana bir bilet veriyorlar. Bu ödeme trene ve mesafeye ve ülkeye göre değişiyor. Mesela Venedik’ten Nice’ e geçerken 3 aktarma yaptık. Venedik Milano – Milano Montpellier – Montpellier Nice ve bunların arasında ödeme yapmadığımız tek tren son trendi ilk iki yolculuk için 75euro odeme yaptık. Barcelona Paris arası ise 3 kişi için 102 euro ödeme yaptık. Bu yolculuk normalde 3 kişi için yaklaşık 450euro iken bizim elimizdeki pass ile indirim hakkına sahip olup bize 100 oyrocuga daha patladı mesele. ( bu sırada türkiye’de euro 4 tl ye vurmuştu!! )  Colmar’dan Viyana’ya gitmek için 2si İsviçrede rezervasyonsuz extra ödeme yapmadığımız yolculuğumuz sonrasında 102 euro ödediğimiz gece kuşetli trenimiz oldu mesela. Geceyi bir otelde geçirsek daha ucuzdu elbette! ama Doğu blok ülkelerine vardığımızda bu rezervasyon ücreti kişi başı 3 – 6 euro arasına düştü hatta Belgrad Sofya arasında ülke değiştirmiş olmamıza rağmen rezervasyon gerekmiyordu o trende zaten gerekmesindi de! Balkan expresi! Eski, pis, kırık dökük, camları açılabilen şu eski trenler işte, bu arada en keyif aldığım yollardan biri oldu yalan yok ! İstanbul yolculuğu da aynı şartları içerdi ek olarak Kapıkule’den tren seferleri konulmadığı için İstanbul Sirkeci garına kadar TCDD’nin tahsis ettiği Metro Turizm otobüsü ile seyahat ettik. Interrail bileti 26 yaş altı ve 26 yaş üstü diye fiyatlandırılıyor en iyisi mi fiyattan mada bu işi 26 yaşından önce yapmak inan bana hiç kolay değil elinde bir çocuk, sırtında fazladan bilemediğin için çantaya koyduğun eşyalar  ama keyifli mi ? EVET kocaman bir evet. Bir daha yapar mıyım ? EVET EVET EVET!

Venedik Mestre Tren İstasyonu

Konaklama nasıl oluyor ? 
Booking.com dan otel, daire, hostel tutulabilir. Önerim daire tutmak için KESİNLİKLE AIRBNB olacaktır. Booking.com dan iki kere daire kiraladık ikisi de berbattı ancak airbnb.com her zaman nefis evler ve ev sahipleriyle karşılaştırdı bizi. 2 kere otelde kaldık, biri yılbaşı olduğu için Venedik yakınlarında 4 yıldızlı bir otel oldukça ücreti yüksek oldu biri de Barcelona’da hostelden hallice bir otel. Hiç hostelde kalmadık bunu yapmadığımız için eksik oldu gibi ama denk gelmedi. Bir diğeri ise Couchsurf. Gittiğin yerlerde yaşayan gezginsever insanlar evini açıyor sana. Sen de siteye üye olduğunda evini açabilirsin zorunlu değil. Biz buradan bir tane cevap aldık Hollanda’dan biri onay verdi fakat rotamızı Hollanda’ya çevirmedik o yüzden gidemedik ancak Facebook üzerinden Paris’te bizi misafir edecek biri var mı diye sorduk Sevgili Oya ve güzel ailesi ile tanışma fırsatını yakaladık. Sağolsunlar bizi 2 gece misafir ettiler, sofralarını açtılar. Bir de tabii rotamız üzerinde yaşayan değerli dostlarımız vardı Beste ve ailesi bize 1 hafta kadar yuvasını açtılar kalplerini açtılar. Burada maliyetten daha çok gezerken kurulan ilişkiler yüzünden bir tercih olması önemli. Paylaşılan dostlukların hiç bir karşılığı yok çünkü kağıt üzerinde. 

Colmar Tren İstasyonu

Ne yedik ne içtik? 
Evde kalmanın en güzel yanı marketten istediğin alışverişi yapıp maliyeti düşük bir şekilde yemek işini hallediyorsun. Her gittiğimiz yerde bir seferlik dışarıda akşam yemeğini kendimize ısmarladık, yerel ve değişik bir tat denedik elbette. Otelde kaldığımızda mecburen yemek dışarıda yendi ama yine de çantada hazır sandivçler hep yolculuk öncesi ya da gündüz şehir gezmelerinde bizi kurtardı lakin kilo alımını günde ortalama 20.000 adım atmak bile engelleyemedi 🙁 evet düzen o kadar bozuldu ki feci bir şekilde döndüm ülkeye! Bazı kaldığımız yerler pahalıydı ama doğu Avrupa’ya geldikçe fiyatlar inanılmaz düşmeye başladı lakin bizim paramız karşısında hiç bir şey düşmedi 🙁 
Bizim yol kısmetsiz bir döneme denk geldi: Euro arttı ve son yılların en soğuk kışını yaşadı Avrupa! Bildiğin buz devri yaşadık. Donmuş Tuna nehrini gördük yani ama bu da bence başka bir şanstı.

Budapeste – Tuna Nehri

Çocukla İnterrail Yapılır mı ? Hele kış günü?

Dediğim gibi interrail yapacaksan çok gençken yapacaksın bu net! Tek başına ya da 3-5 arkadaş. Yeri geldiğinde tren garında çanta üzerinde uyuyabileceğin bir yaş olmalı. Tamam şimdi de uyursun ama çocukla ve hava soğukken bunu yapmaya cesaret edemezdim sanırım. Yine de tabii trenleri beklerken soğuk ve kalabalık tren garlarının kokusunu aldık o ayrı. Daha uygun hava şartları olsa ya da belki çocuğun bir de kardeş, arkadaşı olsa şartlar farklı olabilir ama evet çocukla interrail yapılıyor. Değişen şartlara uyum sağlamakta zorlanan bir anne olarak benim için çok büyük bir sınav, Erin için de ileride benim gibi zorlanmasın diye büyük bir ders niteliğinde oldu. Bir de hostel denk getirebilseydik deneyimlemek için diye hala aklımda dolanıyor düşünce :=)

İstanbul Kadıköy Vapuru

Bugün, bu gri pazar sabahında bu yazıya Sofya’da başlamışken İstanbul’da bitiriyorum. Aklıma ek gelirse bu yazıya tekrar uğrarım buraya. Neden geri döndünüz diye de sıkça sorulan bir soru var tabii onu da cevaplandırıp bundan sonraki Karavanla Yunanistan’dan başlayan yazıları yazmaya konsantre olayım derim.
Geri döndük çünkü şimdi artık çalışma ve üretme vakti. İlkbahar ve yaz kamplarımız başlayacak, heyecanlıyız.
Tren biletimiz 1 aylıktı 1 aylık daha alabilirdik ama tren yolculuğu hızlı ve yorucu . Karavan ile ilk başta planladığımız gibi devam edebilseydik daha uzun sürecekti ama tren yordu en azından beni. İşimi özledim ve her ne kadar yorumlarda “sıkıcı İstanbul’a hoşgeldiniz” yazılsa da ben İstanbul’u özledim 🙂 Gezgin ruhumun köklenmek isteyen bir tarafı var, çok güçlü hemde bu köklenme isteği. Köklerimi salamadıkça çok sallanıyorum. Yollar çok sevdiğim bir arkadaşımın dediği gibi haritalara attığın çarpılar değil ruhuna attığın çarpılarmış. Yolda olmak demek kilometreler katetmek demek değil. Konfor alanından biraz çıktığında, bahanelerin, engellerin, limitlerin, sınırların değiştiğinde kendini görmek demek, kendinle dürüstçe konuşmak demek, “bunu yapabildiysem ben” diye başlayan cümleler kurabilerek yola devam ederken ne istediğini bilmeye biraz daha yaklaşmak demek.
Şimdi başka yollar hayallerim var bu tecrübeler ışığında, onlara da vakit gelecek. Ne için çalışıyoruz ki ? Kendimizi keşfetmek için yollar aramaya vakit ayırabilmek için.
Biz çok güzeldik çok şükür. Erin çoğu zaman çok zorlandı belki de dediğim gibi bir arkadaş olsaydı daha farklı olurdu ama elinden geldiğince uyum sağladı bize. Herkesin hoşuna gidecek birşey yaratmak için birbirimize alanlar verdik. Kolay değil 7/24 birlikte olmak ailece olsan da ufak tefek stres yönetimi tartışmaları yaşadık ama bir şekilde günü gülümseyerek ve ayaklarımız şiş uykuya dalarak kapattık. Taşlarımızı silkedik, kafaya bir temizleme çektik, bedenleri yorup ruhu dinlendirdik. Şimdi artık biraz üretme vakti.

Pek yakında! şehir şehir anlatımlar ile buradayız.

Sofya Tren İstasyonu İstanbul’a dönüş yolunda

 

Paylaş :=)

Comment(1)

  1. Yanıtla
    Ayça Oğuş (@AycaOgus) :

    İnterrail ile Avrupa https://t.co/vT0nyxmZiM @AycaOgus aracılığıyla

Yorum bırak